Номер 21 (1461), 13.06.2019

ВОНИ БУЛИ ПЕРШИМИ

Вiсiмдесят рокiв тому, у червнi 1939-го, зi школи № 117 пiшли "у свiт широкий" першi ïï випускники.

Серед них був i мiй батько, Василь Терентiйович Галяс. Збереглися його щоденники того часу. З них я вiдiбрав найбiльш цiкавi подiï останнього етапу батькового шкiльного життя. Отже повернемося подумки у рiк 1939-й...


СIЧЕНЬ

1.01. В головi снували невеселi думки. Що принесе 1939 рiк? Вiн може поставити людину на палубу корабля, що пливе по життεвому морi. Вiн же може викинути людину за борт. Я менш за все надiюсь на гарнi перспективи.

11.01. В дитячiй читальнi вiдбувся диспут з приводу роману Ол. Копиленка "Десятикласники". Я також брав участь в диспутi.

12.01. Пiд час вчорашнього диспуту було запропоновано написати кожному з членiв рецензентського гуртка статтю про роман Олександра Копиленка "Дуже добре" i "Десятикласники". Я також рiшив написати статтю.

16.01. В школу на моε iм'я прибуло письмо вiд Обласноï бiблiотеки дiтей та юнацтва iм. Крупськоï (вулиця 10-рiччя Червоноï армiï № 64). Текст письма: "Уважаемый товариш! Очередное занятие общегородского рецензентского кружка состоится 18 января в 6 час. веч. в помещении читальни и посвящается разбору произведения Паустовского "Созвездие гончих псов" и рассказа "Гость" (из книги Кантаровича "Враги"). Если вы не прочитали эти произведения, зайдите в читальню ОДБ".

18.01. Був на диспутi лiтературного гуртка з приводу оповiдання Паустовського "Созвездие гончих псов".

24.01. Сьогоднi всiх учнiв десятих класiв народження 1921 року забрали на медогляд в клуб медикiв по вулицi Карла Лiбкнехта. Ми уже допризовники Червоноï Армiï. Я був в зубного та очного лiкарiв. Втiк з клубу, як тiльки дiзнався, що треба роздягатися в присутностi жiнок.

ЛЮТИЙ

2.02. Вiдбулося перше органiзацiйне засiдання шкiльного драмгуртка при новому керiвниковi. Гуртком керуватиме режисер росiйського театру iменi Iванова. Прiзвище його - Штiвельман. Гурток повинен пiдготуватись до двох значних дат: дня Червоноï Армiï i шевченкiвського ювiлею.

4.02. Гепа Ярошевська, як дурне дитя, скакала по класу з невеличким дзеркалом i вигукувала "Кому дать! Кому дать!" Самi звичайнi слова викликали в усiх присутнiх дiвчат i хлопцiв нестримний регiт. Ïï словам надали iншого значення. Мене це обурило тим, що тут iнiцiативу проявили дiвчата. Невже так поступали i вихованцi жiночоï гiмназiï в старi часи? Як не сором самим дiвчатам робити двозначнi натяки в присутностi хлопцiв. А пiсля цього хлопцi стануть вiльнiше поводитись при дiвчатах.

5.02. Режисер Штiвельман почав готувати п`εсу Всеволода Вишневського пiд назвою "Оптимистическая трагедия". Менi доручена роль Вайнонена. Нi роль, нi сама п`εса менi не подобаεться.

11.02. Пiд час занять в школi мене викликали до телефону. Заставили ще раз пiти на медогляд. На моε щастя, там був тiльки один лiкар.

18.02. В школi робив доповiдь один з учасникiв боïв з японськими самураями на озерi Хасан. Пiсля доповiдi йшов фiльм "Ай-Гюль".

20.02. Сьогоднi лекцiй не було, бо ходили в зубну клiнiку.

22.02. Репетицiя п`εси "Оптимистическая трагедия" вiдбулася на невеличкiй сценi телефонноï станцiï, яка ε шефом 117-ï школи. Ця репетицiя була так би мовити генеральною, бо завтра ми уже виступаεмо.

23.02. Сьогоднi драматичний гурток 117-ï школи пiд керiвництвом Штiвельмана показав на телефоннiй станцiï п'εсу Вишневського "Оптимистическая трагедия". Ми виступили в гримi та костюмах.

БЕРЕЗЕНЬ

5.03. Сьогоднi Зiнаïда Iванiвна роздавала домашнi роботи на тему "О советском патриотизме". Оцiнку "вiдмiнно" мають Моня Фiхман, Мара Злотнiк i я. Знайшлося багато охочих почитати мою роботу.

8.03. Заради мiжнародного жiночого дня дiвчата нашого класу попрохали Соломона €фiмовича, щоб вiн нiкого з них не викликав до дошки. Вчитель згодився. Довелося вiдповiдати одним хлопцям. Я вiдповiдав слабо.

26.03. Вiдкрилася мiська олiмпiада дитячоï художньоï самодiяльностi. Наша школа в примiщеннi радiотеатру показала п`εсу "Оптимистическая трагедия" в постановцi С. Л. Штiвельмана.

27.03. Другий день дитячоï самодiяльностi. В радiотеатрi пiдiйшов до мене Володимир Йосипович Терлецький i спитав, чи маю бажання бути на конференцiï читачiв творiв Шевченка, яка вiдбудеться 30 березня. Тут же вiн дав менi чотири бiлета на конференцiю, щоб я запрохав кiлькох своïх товаришiв.

30.03. Одеська обласна бiблiотека дiтей та юнацтва iм. Крупськоï скликала загально-мiську конференцiю активу читачiв дитячих i шкiльних бiблiотек, присвячену пам`ятi Тараса Григоровича Шевченка. На конференцiï виступили Володимир Йосипович Терлецький i поет Григорiй Плоткiн. Наприкiнцi проводилась лiтературна гра, в якiй я прийняв участь пiд iменем Ферапонта Ксенофонтовича Одесмана. За участь в лiтературнiй грi мене премiювали книжечкою "Бiографiя Т. Г. Шевченка". До тiεï книжечки наклеïли папiрець з таким текстом: "Учаснику лiтературноï гри "Життя i творчiсть Т. Г. Шевченка" Одесману. Загально-мiська Шевченкiвська конференцiя читачiв дитячих i шкiльних бiблiотек. 30 березня 1939 року. ОДБ".

КВIТЕНЬ

12.04. Вчителька росiйськоï лiтератури дала домашнε завдання: самостiйно написати пейзаж. Задля цього я ïхав сьогоднi на Куяльницький лиман i побував на Жеваховiй горi.

14.04. Написав домашню роботу "Вид местности с Жеваховой горы". Роботою зостався незадоволений, бо не зумiв описати так, як слiд.

16.04. В школi робили щеплення проти червоного тифу.

17.04. Лiтературно-рецензентський гурток при дитячiй бiблiотецi обговорив питання про пiдготовку до ювiлею Шолом-Алейхема. Я прочитав свою статтю про оптимiзм великого εврейського письменника.

24.04. В примiщеннi дитячоï бiблiотеки вiдбулась конференцiя читачiв дитячих i шкiльних бiблiотек. Конференцiя, присвячена творчостi Шолом-Алейхема, транслювалася по радiо. Пiсля доповiдi Терлецького виступили члени рецензентського гуртка. Я виступив першим перед мiкрофоном. Читав статтю "Оптимiзм Шолом-Алейхема". В роботi конференцiï взяли участь лiтературний критик I. Друкер та εврейський письменник Хоте Лур`ε. Опiсля вiдбувся концерт за участю εврейських i росiйських шкiл.

27.04. Лiтературно-рецензентський гурток Терлецького виступив на зустрiчi з читачами однiεï районноï бiблiотеки на Молдаванцi. Я читав на ту ж тему "Оптимiзм Шолом-Алейхема".

ТРАВЕНЬ

6.05. Я вирiшив спiльно з товаришам скласти "Энциклопедическо-ученический словарь" з життя нашого 10 класу "б". В тому словнику будуть нами згаданi прiзвища спiвучнiв та спiвучениць, назви наук та рiзнi шкiльнi термiни.

8.05. Упорядкував "Энциклопедическо-ученический словарь", але ще не повнiстю. В складеннi словника брали участь Ася Дувiдовiч, Сьома Табачнiков i Мiша Меламуд. В словнику можна знайти багато слiв, що вiдносяться до нашого класу. Перелiчу деякi з них: "Апдельман", "апатна", "Венгровська", "Галицький", "Дувидович", "Зильбергельд", "козенка", "кол", "литература", "Меламуд", "Одесман", "педагог", "Рахманович", "стэп", "Фихман", "Штейнман" та iншi.

19.05.

РОЗПИС IСПИТIВ
Х кл. "б" за 1938-39 учбовий рiк

20/V. Писемна робота з алгебри

22/V. Усний iспит з алгебри

25/V. Iсторiя

27/V. Писемна робота з геометрiï i тригонометрiï

29/V. Усний iспит з геометрiï

1/VI. Хiмiя

2/VI. Украïнський диктант

5/VI. Писемна робота з украïнськоï лiтератури

7/VI. Усний iспит з лiтератури

9/VI. Росiйський диктант

11/VI. Писемна робота з росiйськоï лiтератури

15/VI. Усний iспит з тригонометрiï

17/VI. Нiмецька мова

20/VI. Фiзика.

20.05. Пiсля короткого сну я i Муся пiшли до школи, де я писав контрольну роботу з алгебри. Скiльки не готувався, але не змiг я правильно розв`язати такi завдання:

1. Пароплав пройшов свiй шлях за А годин, спочатку швидкiсть його дорiвнювала M кiлометрiв за годину, а потiм N кiлометрiв за годину. Скiльки годин йшов пароплав з першою швидкiстю та скiльки з другою швидкiстю, якщо вiдомо, що весь шлях пароплава складаε К кiлометрiв. Дослiдити задачу.

2. Знайти той член розкладу, в якому Х знаходиться в першому ступенi при умовi, що сума бiпомiальних коефiцiεнтiв дорiвнюε 1024.

3. Розв`язати рiвняння.

22.05. Усний iспит з алгебри. Я вiдповiдав останнiм, бо першим боявся. Витяг картку №8. Вiдповiв бiльше-менш задовiльно.

25.05. Усний iспит з iсторiï всi склали успiшно. Менi випала 35-я картка з дуже легкими питаннями, а саме:

1. Перемога повстання 25/X (7 листопада) 1917 року.

2. 9 з`ïзд партiï.

3. Рiк Великого перелому.

Вiдповiдав останнiм i на цей раз. Менi подобаεться вiдповiдати наприкiнцi.

27.05. Писемний iспит з геометрiï. Була задана лише одна задача з геометрiï, що потребуε прикладання тригонометрiï. Умова задачi слiдуюча: в основу конуса вписаний квадрат, сторона якого дорiвнюε А. Площина, що проходить через вершину конуса i одну з сторiн квадрата, утворюε в перерiзi конуса трикутник, кут якого при вершинi дорiвнюε альфа. Знайти об'εм конуса при умовi що А дорiвнюε 63, 146 см, а альфа 66,51 градусiв.

29.05. На iспитi з геометрiï витяг картку № 6. В нiй були такi завдання:

1. Довести теорему: "Об`εм пiрамiди дорiвнюε добутку площi ïï основи на третину ïï висоти". 2.Означення бiчноï поверхнi конуса. Чому ця бiчна поверхня рiвна?

3. Задача: "Дано три вимiри прямокутного паралелепiпеда: 3, 4 та 5. Чому дорiвнюε дiагональ паралелепiпеда? Знайти вiдношення об`εму паралелепiпеда до меншоï поверхнi.

Я вiдповiдав в числi останнiх.

ЧЕРВЕНЬ

1.06. На iспитi з хiмiï мене викликали не останнiм, а першим. Я витяг двi картки, бо на першу абсолютно не змiг вiдповiсти. В першiй картцi були питання такого змiсту:

1. Бiлки, гiдролiз i синтез бiлкiв. Роботи Фiшера.

2. При яких умовах в електролiтах реакцiï йдуть до кiнця?

3. Подiбнiсть силiцiю i вуглецю.

Оскiльки цих питань не знаю зовсiм, довелося вiдповiдати на iншi:

1. Крохмаль, його добування i властивостi.

2. Характеристика групи азоту.

3. Показники йоннi рiвняння на кiлькох прикладах.

2.06. Диктант з украïнськоï мови. Писали той самий уривок з роману Миколи Островського "Як гартувалася сталь", що його я писав в сьомому класi 63-ï школи.

4.06. В республiканськiй газетi "Комунiст" вiд 3 червня 1939 року вмiщено фото учня нашого класу Вови Грилiхеса. Пiд фото написано: "В. Грилiхес - учень 10-го класу Одеськоï середньоï школи, рекордсмен Союзу - майстер стрiлецького спорту".

5.06. Писав писемну роботу на тему "Мотиви соцiальноï боротьби в лiрицi Лесi Украïнки". Роботу свою здав останнiм, бо пiд час iспиту я перевiрив роботи Беби Штейнман, Коган Лори i Досi Фельдман. Не мiг вiдмовити тим, до кого ставлюся з повагою.

Сьогоднi в примiщеннi залу Мiськради був вечiр, присвячений зустрiчi випускникiв-десятикласникiв мiста з професорами, викладачами i студентами одеських вузiв. Представник Мiськпарткому зробив доповiдь "О выпускниках средних школ как о новом пополнении рядов советской интеллигенции". Потiм виступали професори i вiдмiнники десятих класiв, пiсля чого вiдбувся концерт.

7.06. Iспит з украïнськоï лiтератури. Бебi Штейнман випала характеристика головного героя п`εси Корнiйчука "Платон Кречет". Щоб ïй допомогти, я пiдкинув папiрець з написаною характеристикою. Беба розплакалася, але характеристики не взяла. Вiдповiдати пiшла через деякий час, коли заспокоïлася. Вiдповiла Беба краще, нiж сподiвалась отримати.

11.06. Писав на тему "Проблема нового человека по произведениям Николая Островского". До iспиту з росiйськоï лiтератури я готувався мало, а тому високоï оцiнки за роботу не сподiваюсь.

13.06. Усний iспит з росiйськоï лiтератури. Я вiдповiдав на картку №8. Саме на такi питання:

1. Образ Петра Артамонова за романом Горького "Дело Артамоновых".

2. Вiрш Блока "Незнакомка".

3. Змiст поеми Маяковського "Хорошо".

15.06. Усний iспит з тригонометрiï. Я вiдповiдав останнiм, коли на столi була тiльки одна картка № 13. Я навiть не поглянув, якi там були питання, а одразу вiдмовився вiдповiдати, бо не люблю "чортовоï дюжини". Тодi Соломон €фiмович, який був асистентом, попрохав Олексiя Олександровича, щоб дав менi можливiсть витягти iншу картку. I я витяг картку №3, де були завдання:

1. Вивiд теореми синусiв.

2. Розв`язування прямокутних трикутникiв в загальному видi, якщо нам дано два катети.

3. Вiдшукати sin (arc cos 0,8)

4. Розв`язати рiвняння: 5sin2x - 2cos2x = 2sin x . cos x.

На всi цi питання вiдповiдав посередньо. Iнакше i не може бути, бо менi математика не йде до тями.

17.06. Iспит з нiмецькоï мови запитував наш класний керiвник Франц Францович, якого однi називають голандцем, а другi - нiмцем.

20.06. Останнiй iспит (фiзика) я складав останнiм. Тепер залишаεться чекати результати iспитiв.

21.06. Наш клас маε 7 вiдмiнникiв навчання, якi поступають у вищi учбовi заклади без прийомних iспитiв. Це Рая Крiгель, Моня Фiхман, Дуся Зiльбергельд, Мара Злотнiк, Aся Дувiдовiч, Льоня Галицький, Грилiхес.

23.06. В науковiй бiблiотецi вiдбувся лiтературний вечiр, присвячений пам'ятi Максима Горького. Професор Роман Михайлович Волков прочитав лекцiю, пiсля якоï виступив артист художнього читання Савранський Ян Бернардович. Вiн прочитав уривок з оповiдання "Макар Чудра" i повнiстю такi твори Горького: "Песня о буревестнике", "Двадцать шесть и одна", "Счастье".

24.06. Сьогоднi в 117-й школi вечiр випускникiв-десятикласникiв. Умовилися, що кожний випускник вносить 25 карбованцiв на урочисту вечерю. В мене зараз грошей нема, бо хвора мати кiлька разiв викликала на дiм приватного лiкаря. Оскiльки я не заплатив, то не маю права бути присутнiм на цьому вечерi. Дуже жаль, але нiчого не вдiεш.

25.06. Випускний вечiр тривав до самого ранку, так що всi моï спiвучнi лягли спати, коли я проснувся.

28.06. Отримав атестат про закiнчення повного курсу 117-оï Одеськоï середньоï школи. З 18 виставлених оцiнок успiшностi в мене "вiдмiнно" 7, "добре" 2 i "посередньо" 9 при вiдмiннiй поведiнцi.

СПИСОК УЧНIВ 10 КЛАСУ "Б" -
перших випускникiв 117-ï ШКОЛИ

1. Андельман Льова

2. Венгровська Хеля

3. Востоков Сергiй

4. Гаврилюк Женя

5. Галiс Вася

6. Галiцький Льоня

7. Герцман Льова

8. Гiтер Софа

9. Гладштейн Яша

10. Глiкман Аня

11. Горiна Лεна

12. Грилiхес Вова

13. Дiгтяр Беба

14. Дувiдович Ася

15. Зiльбергельд Дуся

16. Злотнiк Мара

17. Кацман Гiта

18. Ковбаснер Рива

19. Коган Валя

20. Коган Лора

21. Комарова Iда

22. Крiгель Рая

23. Маларчук Владiк

24. Меламуд Мiша

25. Меркулов Женя

26. Рахманович Шура

27. Сiмкiн Сьома

28. Табачнiков Сьома

29. Фельдман Дося

30. Фiхман Моня

31. Штейнман Беба

32. Яблонська Лара

33. Ярошевська Гепа

Якщо хтось знайде у цьому списку iмена своïх родичiв, просимо вiдгукнутися. Тим бiльше, що зараз готуεмо до друку щоденники батька з 1933 по 1946 роки. I дуже цiкаво було б дiзнатися, як склалися долi його однокласникiв.

Пiдготував Олександр ГАЛЯС.