Номер 11 (1543), 22.04.2021
Деколи ми за давньою звичкою називаємо реєстрацiю мiсця проживання пропискою, але чи є цi поняття тотожними? Вiдповiдає директорка Роздiльнянського мiсцевого центру з надання БВПД Тетяна Кулiшова.
Трохи iсторiï. Прописка була запроваджена в колишньому СРСР в 1932 роцi як система облiку громадян. Головним ïï принципом було офiцiйне прикрiплення певноï особи до конкретного мiсця проживання. Адже без вiдповiдноï вiдмiтки у паспортi громадянин не мiг влаштуватися на роботу, отримати медичнi чи соцiальнi послуги.
На територiï Украïни цей механiзм дiяв аж допоки Конституцiйний Суд Украïни своïм рiшенням (№ 15-рп/2001 вiд 14 листопада 2001 року) визнав такий iнститут неконституцiйним та по сутi скасував прописку, i в 2003 роцi було прийнято Закон Украïни "Про свободу пересування та вiльний вибiр мiсця проживання в Украïнi", яким було введено правило добровiльноï реєстрацiï громадян за мiсцем проживання або перебування.
Отже, станом на сьогоднi такого поняття як "прописка" в законодавствi Украïни не iснує, натомiсть iснує реєстрацiя.
То ж якi вiдмiнностi прописки вiд реєстрацiï?
Головна вiдмiннiсть — цiлi здiйснення прописки та реєстрацiï. Прописка втiлювала в життя функцiю адмiнiстративно-планового розмiщення населення, контроль за перемiщенням громадян, а реєстрацiя — це пiдтримка юридичного зв’язку мiж людиною i державою з метою взаємного виконання прав i обов’язкiв, реєстрацiя має повiдомний характер i не обмежує свободу пересування громадян.
Крiм того, прописка закрiплювала громадян за визначеною адмiнiстративно-територiальною одиницею, видавати дозвiл на проживання мали право адмiнiстративнi органи на мiсцях. Натомiсть iнститут реєстрацiï не встановлює зазначених обмежень. Також важливим є те, що власник примiщення може зареєструвати в своєму помешканнi будь-яку особу, на вiдмiну вiд прописки, яка дозволяла прописати лише близьких родичiв.
Не можна оминути увагою й той факт, що для того, аби здiйснити реєстрацiю мiсця проживання, необхiдно зiбрати iстотно менший, в порiвняннi з пропискою, пакет документiв.
Чи є реєстрацiя обов’язковою?
Кожен громадянин Украïни зобов’язаний зареєструвати своє мiсце проживання, а також повiдомити компетентнi органи про змiну свого мiсця проживання протягом 30 днiв. Батьки зобов’язанi зареєструвати мiсце проживання новонародженоï дитини протягом 3 мiсяцiв з дня державноï реєстрацiï ïï народження.
За несвоєчасну реєстрацiю передбачена адмiнiстративна вiдповiдальнiсть — попередження або штраф.
Якщо вам належить декiлька помешкань, де необхiдно зареєструватися?
Необхiдно пам’ятати, що здiйснити реєстрацiю мiсця проживання можна лише за однiєю адресою. Якщо Ви є власником декiлькох помешкань або проживаєте у двох або бiльше мiсцях, реєстрацiю мiсця проживання можна здiйснити за однiєю з цих адрес на вибiр, адже кожному з нас гарантовано право на вiльний вибiр мiсця проживання.
Куди звертатися, яка цiна та якi документи потрiбно надати?
Сьогоднi функцiю реєстрацiï мiсця проживання здiйснюють органи мiсцевого самоврядування. При чому реєстрацiя мiсця проживання може бути здiйснена одночасно iз зняттям з попереднього мiсця проживання.
За таку послугу встановлений адмiнiстративний збiр:
— якщо особа звертається своєчасно, без порушень встановленого строку — 0,0085 розмiру мiнiмальноï заробiтноï плати (станом на 01 квiтня 2021 року 13,60 грн.)
— якщо строки звернення порушенi — 0,0255 розмiру мiнiмальноï заробiтноï плати (станом на 01 квiтня 2021 року — 40,80 грн)
В даному випадку розрахунку застосовується заробiтна плата у розмiрi 1600 гривень.
Якщо реєстрацiï мiсця проживання проводиться з одночасним зняттям з реєстрацiï попереднього мiсця проживання, адмiнiстративний збiр сплачується одноразово.
Для реєстрацiï необхiдно надати:
1) письмову заяву;
2) документ, до якого вносяться вiдомостi про мiсце проживання (як правило — паспорт). Якщо дитина не досягла 16-рiчного вiку, подається свiдоцтво про народження;
3) квитанцiю про сплату адмiнiстративного збору;
4) документи, що пiдтверджують право на проживання в житлi, перебування або взяття на облiк у спецiалiзованiй соцiальнiй установi, закладi соцiального обслуговування та соцiального захисту, проходження служби у вiйськовiй частинi, адреса яких зазначається пiд час реєстрацiï;
5) вiйськовий квиток або посвiдчення про приписку (для громадян, якi пiдлягають взяттю на вiйськовий облiк або перебувають на вiйськовому облiку);
6) заяву про зняття з реєстрацiï мiсця проживання особи (у разi здiйснення реєстрацiï мiсця проживання одночасно iз зняттям з реєстрацiï попереднього мiсця проживання).
Яке правове значення реєстрацiï мiсця проживання?
На сьогоднiшнiй день iснують соцiальнi та адмiнiстративнi послуги, якi надаються виключно за мiсцем реєстрацiï:
— отримання паспорта (як нацiонального, так i закордонного);
— виплата пенсiй,
— виплата соцiальноï допомоги по безробiттю, догляду за дитиною тощо (виняток — виплата допомоги у зв’язку з вагiтнiстю та пологами);
— оформлення проïзного документа дитини;
— реєстрацiя фiзичноï особи пiдприємця;
— голосування на виборах;
— звернення за безкоштовною медичною допомогою.
Окрiм того, за адресою зареєстрованого мiсця проживання з особою ведеться офiцiйне листування та вручення офiцiйноï кореспонденцiï.
I на останок. У особи, яка зареєстрована у помешканнi, однак не є його власником або спiввласником, не виникає автоматичне право власностi на чуже нерухоме майно, у якому вона проживає!
Для отримання бiльш детальноï iнформацiï та юридичноï допомоги звертайтеся до:
Регiонального центру з надання безоплатноï вторинноï правовоï допомоги в Одеськiй областi: вул. Льва Толстого, 6, м. Одеса, 65023. Контактний телефон: (048) 726-22-23. Єдиний телефонний номер системи безоплатноï правовоï допомоги: 0-800-213103. Електроннi адреси: office.odesa.legalaid@gmail.com, office.odesa@legalaid.od.ua.
Також знайти вiдповiдь на юридичне запитання можна у правничiй вiкiпедiï WikiLegalAid https://wiki.legalaid.gov.ua/