Номер 29 (1373), 11.08.2017

РЕКЛАМА

Украïна не може
дозволити собi дешевий газ

ЗАРАЗ ТАК

Вже бiльше року украïнцi живуть в умовах високих, наближених до ринкових, цiн на газ.

З травня 2016 року вступила в дiю постанова Уряду щодо продажу природного газу для населення за εдиною цiною 6 879 гривень за тис. куб. м. Ця цiна враховуε ПДВ, витрати на транспортування та всi iншi видатки. Сьогоднi можна проаналiзувати, на скiльки таке рiшення було вдалим для Уряду i як високi цiни на газ вплинули на споживання i загальний добробут населення.

БУЛО ТАК

Донедавна Украïна була однiεю з небагатьох краïн €вропи, що практикували субсидування цiн на газ для населення. Однак всi нашi захiднi сусiди завершили процес переходу до ринкових цiн на газ ще в кiнцi 90-х рокiв. Цiну на газ визначаε ринок, i вона може суттεво коливатися.

Наприклад, починаючи з 2014 року ринковi цiни на газ в €вропi, слiдом за нафтою, знизилися майже вдвiчi. Для Украïни навпаки, цiна на газ для населення завжди була питанням полiтичним. Дебати навколо цiн на газ були обов`язковим атрибутом кожноï виборчоï кампанiï. Через дешевий газ полiтичнi елiти купували лояльнiсть виборцiв.

Однак така "щедрiсть" дорого обходилася державi. Так званий "дешевий газ" для населення - це газ, що видобуваεться державною компанiεю "Укргазвидобування". Компанiя багато рокiв поспiль була змушена продавати газ за мiзерними цiнами на догоду полiтичнiй кон`юнктурi. В той час, коли Украïна купувала газ у Росiï за $350-400 тис. куб. м, "Укргазвидобування" продавало газ по 349 грн (без ПДВ). Таким чином Украïна фiнансувала розвиток видобутку в Росiï, а вiтчизняна галузь була катастрофiчно недофiнансована. "Укргазвидобування" не мало можливостi купувати обладнання та матерiали, компанiя опинилася в глибокiй кризi. Люди втрачали роботу в Украïнi, шукаючи заробiткiв в Сибiру.

ЗЛАМАНI КОРУПЦIЙНI СХЕМИ

Постiйне субсидiювання низьких цiн призвело до створення рiзноманiтних корупцiйних схем. Так, ще кiлька рокiв тому обсяги споживання газу населенням становили близько 20 млрд куб. м на рiк. При цьому "Укргазвидобування" забезпечувало лише 13 млрд куб. м, а решту газу треба було iмпортувати. Тобто, НАК "Нафтогаз Украïни" купував 7 млрд куб. м iмпортного газу за високими цiнами i постачав з низькою цiною населенню. Пiсля цього збитки "Нафтогазу" компенсовувалися з Державного бюджету. Враховуючи низький рiвень облiку газу, можливостi для завищення сум компенсацiй були колосальнi.

Iнший шлях для створення корупцiйних схем - це закупiвля газу за цiнами для населення, а згодом перепродаж ресурсу для промислових пiдприεмств за ринковою цiною. Тепер, коли цiна для населення наближена до ринковоï цiни, можливостей для манiпуляцiй стало значно менше.

НЕПРОСТI РIШЕННЯ

Усi ми пам`ятаεмо, що пiдвищення цiни вiдбувалося поступово. Спочатку на перiод опалювального сезону 2015-2016 рр. Кабмiном було встановлено так звану "соцiальну норму" в обсязi 1 200 куб. м за цiною 3 600 гривень за тис. куб. м. Ця цiна була вдвiчi нижче ринковоï. Однак по закiнченню опалювального сезону цiна на газ зросла.

В полiтичному аспектi рiшення Кабмiну пiдвищити цiни для населення до ринкових далося непросто. Полiтичнi опоненти доклали багато зусиль для дискредитацiï ринкового пiдходу. Тим не менше серйозних загроз вдалося уникнути. У тому числi це сталося завдяки впровадженню субсидiй для неплатоспроможних верств населення. Важливим наслiдком високих цiн стало подальше скорочення споживання газу, однак тут роль зiграло i впровадження iнiцiатив держави, спрямованих на енергоефективнiсть.

НОВI ВИКЛИКИ

Не дивлячись на серйознi досягнення в реформуваннi газового ринку, ще залишаεться багато складнощiв. Сьогоднi на ринку постачання газу вiдсутня конкуренцiя, а бажаючих постачати газ для населення нема. Газ для населення продаεться не набагато, але дешевше, нiж для промисловостi, а обсяги споживання середнiм господарством набагато меншi. Бiльш того, половина всього газу для населення покриваεться за рахунок державних субсидiй. Звичайно, за таких умов сподiватися на розвиток газового ринку складно. Тiльки подальша лiбералiзацiя газового ринку та суттεве збiльшення власного видобутку сприятимуть встановленню по-справжньому ринковоï цiни на газ для населення. I це маε бути прозора i зрозумiла цiна.