Номер 22 (1462), 20.06.2019
Цього року усi причетнi до легкового автотранспорту можуть вiдзначити два своεрiдних ювiлеï.
Пiввiку тому, у 1969 роцi, в Украïнi (яка тодi ще входила до складу СРСР) вперше впровадили ременi безпеки. Спочатку це було лише на 412-му "Москвичi", трохи згодом - на ГАЗ-24.
А сорок рокiв тому ввели вже обов`язкове застосування ременiв безпеки на переднiх сидiннях всiх легкових автомобiлiв.
Щоб зрозумiти необхiднiсть такого закону, варто хоча б зазирнути до Вiкiпедiï, де чiтко вказано, що ременi безпеки забезпечують близько 70 % спасiнь в критичних аварiях.
Також вони зменшують ризик загибелi водiя:
- при фронтальному (лобовому) зiткненнi - у 2,3 рази;
- при бiчному ударi - у 1,8 рази;
- при перекиданнi - у 5 разiв.
Застосування ременiв безпеки знижуε ймовiрнiсть загибелi та отримання важких травм для пасажирiв:
- переднього сидiння - на 40-50 %;
- заднього сидiння - на 25 %.
А при лобовому зiткненнi ступiнь ризику у пристебнутих в 9 разiв менше, нiж у непристебнутих.
Взагалi, згiдно з даними Патрульноï служби Украïни, використання ременiв безпеки на 62-75 % скорочуε кiлькiсть травм у ДТП.
Цi показники виведено на основi багаторiчного аналiзу, однак i без того очевидно: на транспортi безпека - перш за все.
Мiж тим ця проста логiка чомусь важко даεться багатьом вiтчизняним володарям легкових авто. Показник використання ременiв безпеки в нашiй краïнi, як свiдчить дослiдження "Рiвень користування ременями безпеки серед водiïв в Украïнi", проведене громадськими органiзацiями в рамках Кампанiï "За безпечнi дороги", ледве сягаε 15 % i ε найменшим серед краïн €вропи. Чому це так?
НЕБЕЗПЕЧНI МIФИ ПРО БЕЗПЕКУ
Популярну книжку М. Куна "Легенди та мiфи Давноï Грецiï" зазвичай читають у дитинствi. Дорослим людям вiрити у старовиннi байки про богiв та героïв якось незручно. Але це не заважаε тим таки дорослим людям вiрити у сучаснi "мiфи", серед яких i тi, що стосуються ременiв безпеки.
- Навiщо це робити? - запитанням на запитання вiдповiв менi давнiй приятель, коли я поцiкавився, чому вiн не пристебнувся. - Дивись, яка в нас зараз швидкiсть - 30 км, повземо, мов черепахи, але у "годину пiк" швидше не буде. На такiй швидкостi, навiть якщо зiткнемося, хоча це малоймовiрно, особливоï бiди не буде. До того ж за 30 рокiв, що я за кермом, у мiстi жодного разу ще не зiткнувся. От за мiстом, коли можна проïхатися "вiд душi", 120-150 км за годину, тодi, звичайно, ремiнь використовую.
- Ти, як хочеш, - посмiхнувся приятель, - але зараз менi ця штуковина нi до чого!
Коли я розповiв про цей дiалог спiвробiтникам Управлiння Патрульноï полiцiï в Одеськiй областi, там здивувалися, хiба що такому концентрованому набору мiфiв, якi iснують щодо використання ременiв безпеки.
- На жаль, - кажуть полiцейськi, - подiбнi погляди характернi для значноï кiлькостi водiïв. I часто-густо вони призводять до тяжких наслiдкiв.
Взяти хоча б досить розповсюджене уявлення, що на малiй швидкостi ременi безпеки можна не використовувати. Насправдi це зовсiм не так. ДТП зi смертельним наслiдком може трапитися при будь-якiй швидкостi. Так, при ДТП на швидкостi 50 км/год (нiбито не така вже й велика) тiло непристебнутоï людини рухаεться iз силою, що в 30-60 разiв перевищуε ïï власну вагу; це аналогiчно падiнню з четвертого поверху. Як свiдчить статистика, 80 % аварiй вiдбуваεться на швидкостi 65 км/год; а це все одно, що впасти з шостого поверху. Як неважко здогадатися, шанс вiдправитися "на той свiт" досить таки суттεвий.
Не гарантуε повноï безпеки i власний досвiд водiя. Так, людина, що сидить за кермом 20 чи бiльше рокiв, можливо, i не спричинить ДТП, але де гарантiя, що вона не потрапить в аварiю через iнших водiïв, погоднi умови або пробиту шину?!
"Ви можете бути обiзнаним водiεм, пам`ятати назви всiх знакiв, але ви нiколи не можете контролювати iнших учасникiв дорожнього руху. Саме тому пристiбатися мають всi без виключень", - каже голова Всеукраïнського об`εднання автошкiл Украïни Iлля Щербина.
Ще один розповсюджений мiф: якщо в машинi ε подушки безпеки, то ременi не потрiбнi. Але проблема в тому, що ця подушка при розкриттi рухаεться назустрiч людинi зi швидкiстю 300 км/год, а це все одно, що удар боксера важкоï ваги. Ремiнь безпеки дозволяε уникнути травм при такому зiткненнi. До речi, розроблялася подушка для роботи спiльно з ременями безпеки, а не замiсть них...
Ще один дуже розповсюджений мiф: на задньому сидiннi пристiбатися необов'язково. Однак практика доводить, що iмовiрнiсть травми голови у пасажирiв на задньому сидiннi майже така, як i у тих, що сидять спереду. Небезпека пiдстерiгаε i водiя; його може вбити навiть дитина, що вилетiла з заднього сидiння. Не кажучи вже про перевертання машини - тут альтернативи ременю просто не iснуε...
Iснуε ще чимало мiфiв щодо ременiв безпеки. У патрульнiй полiцiï вже звикли ïх спростовувати. Але навiть досвiдченi охоронцi правопорядку зiзнаються, як здригаεться серце, коли через безпечнiсть дорослих страждають дiти.
- Нещодавно трапився такий випадок, - розповiдаε Алла Марченко, яка очолюε сектор прес-служби Управлiння патрульноï полiцiï в Одеськiй областi. - Жiнка сiла поруч з водiεм, тримаючи на руках шестимiсячну дитину. Трапилося лобове зiткнення, дитина вилетiла, вдарилася у лобове скло, отримала дуже серйознi травми.
Цiεï трагедiï, пояснюють фахiвцi, вдалося б уникнути, якби мати знала, що згiдно з Правилами дорожнього руху, якщо зрiст дiтей менше нiж 145 см, а вiк менше 12 рокiв, то заборонено перевозити ïх у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спецiальних засобiв, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою цих ременiв.
Також забороняεться перевозити дiтей на передньому сидiннi легкового автомобiля без використання зазначених спецiальних засобiв. Бо при зiткненнi навiть пристебнутий дорослий навряд чи зможе втримати дитину на руках.
"На сьогоднiшнiй день в Украïнi iснуε проблема культури керування та сприйняття правил дорожнього руху. Для того, щоб змiнити поведiнку учасникiв дорожнього руху, потрiбнi активнi дiï полiцiï, спрямованi на виявлення порушникiв, та просвiтницькi кампанiï, зокрема, спростування поширених мiфiв про марнiсть ременiв безпеки", - зазначаε координатор Кампанiï "За безпечнi дороги" Олеся Холопiк.
МЕНШЕ БЛАГАТИ - БIЛЬШЕ КАРАТИ
Лише за останнi роки Сервiснi центри МВС провели за участю громадськостi кiлька гучних просвiтницьких кампанiй з приводу необхiдностi використання ременiв безпеки. Найбiльш вiдома та значуща - "Благаю, пристебнись!"
Цей нацiональний соцiальний проект, було iнiцiйовано мережею АЗК "ОККО" i €вропейським банком реконструкцiï та розвитку (€БРР) з метою промоцiï використання ременiв безпеки й дитячих автокрiсел.
У проектi, який тривав шiсть мiсяцiв 2017-2018 рр., було використано рiзнi формати:
- спiльно з експертами громадськоï органiзацiï Traffic Challenge проведено 12 тренiнгiв в обласних центрах Украïни на тему безпечних подорожей на автомобiлi з малечею; на них побувало бiля тисячi осiб;
- у мережi Facebook проведено мотивацiйну акцiю, де розiграли подарунки для тих автомобiлiстiв, якi прислали фотодоказ використання ременя безпеки;
- у мережi магазинiв "Антошка" було встановлено спецiальнi конструкцiï, якi закликали використовувати дитяче автокрiсло;
- у соцмережах поширили три вiдеоролики про те, як правильно подорожувати з дитиною в авто; загалом ïх переглянуло близько мiльйона користувачiв Facebook тощо.
Мережа АЗК "ОККО" впродовж семи тижнiв 2018 року провела акцiю "Здай заглушку - обери життя", яка мала на метi нагадати про необхiднiсть постiйного використання ременiв безпеки. Вдалося зiбрати 1079 заглушок, якi стали частиною арт-об`εкта. Залитi спецiальною прозорою смолою вони сформували символiчне автокрiсло у натуральну величину, яке стоïть на подiумi з розбитого скла тих авто, якi потрапили в ДТП. Поруч крiпиться iнформацiйне табло у виглядi збитого дорожнього знака.
Така скульптура стоïть, зокрема, в Регiональному сервiсному центрi МВС Украïни на вулицi Академiка Корольова.
- Вона попереджаε автомобiлiстiв про небезпечнiсть нехтування ременями безпеки, - каже провiдний спецiалiст РРЦ Олена Яковчук, - i привертаε значну увагу вiдвiдувачiв.
Ще бiльшого резонансу маε iнформацiйна кампанiя "Ремiнь або розтин", яку проводить агентство Agama Communications за пiдтримки Мiнiстерства iнформацiйноï полiтики Украïни.
На 180 бiлбордах по Украïнi розмiщене зображення чоловiка з синцями вiд ременя безпеки та iнше його ж фото зi слiдом вiд розтину. Автори реклами пропонують вражаюче порiвняння, показуючи наслiдки автокатастрофи для людини, яка не пристiбаεться ременем безпеки.
Та лише просвiтництвом проблему не вирiшити. Потрiбнi бiльш жорсткi заходи.
Так вважаε Олег Крутиков, який вже багато рокiв у справах своεï фiрми ïздить до краïн €вропейського Союзу.
- Зiзнаюся, що на батькiвщинi я дозволяв собi ïздити непристебнутим. Але пiд час першоï ж поiздки на власному авто до Польщi довелося сплатити досить солiдний штраф, що назавжди вiдбило в мене охоту порушувати правила дорожнього руху, - посмiхаεться Олег. - Тепер я не торкаюся з мiсця, доки не пристебнуся сам i не змушу пристебнутися пасажирiв.
Олег цiлком пiдтримуε законопроект № 10131, який пропонуε суттεво посилити вiдповiдальность за ïзду без ременiв безпеки i мотошоломiв. А саме - пiдвищити штрафи у 10 разiв - з 51 до 510 гривень. Цей законопроект Верховна Рада мала розглянути 28 травня ц. р. Але депутати вiдмовилися внести його до порядку денного...
Правоохоронцi та активiсти не збираються покладати руки. Вони i далi будуть використовувати усi наявнi засоби для досягнення мети. Але варто розумiти, що якi б не були вимоги Закону, безпека водiя i пасажирiв перш за все залежить вiд самосвiдомостi кожного з них. Бо дорога не прощаε помилок.
Олександр ГАЛЯС.
Малюнки одеських школярiв
Артема МIЛЛЕРА та Юлiï БАЙДА.